Jyväskylä
Jyväskylän asemanseudulta etsitään tilaa keskustan tiivistämiselle ja kasvulle
Pysäköinti
- autot: matkakeskuksen pysäköintitalossa 432 paikkaa, osa latauspaikkoja, kaikki maksullisia, useita muita pysäköintitaloja aseman läheisyydessä
- polkupyörät: n. 400 runkolukittavaa paikkaa, kymmenesosa katettu, osa 2-kerroksisia
Junaliikenne: arkisin 17 junaa/vrk
Muut joukkoliikenneyhteydet: seudulliset ja kaukobussit matkakeskuksesta, paikallisliikenneterminaali 300 metrin päässä
Matkustajamäärät (2019): n. 2300 hlö/vrk
Kaupalliset ja julkiset palvelut: matkakeskuksessa ravintoloita, kioski, karkkikauppa
Maanomistus:
- asema: yksityinen
- pysäköintialueet: yksityinen, kaupunki
- yleiset alueet: kaupunki, yksityinen
- kehitettävät alueet: kaupunki, Väylävirasto
Aseman luokitus
Kaukoliikenteen 1b-luokka
Aseman luokka: Matkustajamääriin ja liikenteelliseen rooliin perustuva luokitus on esitelty julkaisussa Henkilöliikennepaikkojen luokittelu ja nykytila (Väyläviraston julkaisuja 8/2022)
Palvelutaso
Palvelutaso: Matkustajapalveluiden palvelutason luokitus perustuu Traficomin keväällä 2022 tekemään kartoitukseen solmupisteiden palvelutason nykytilasta ja tämän kartoituksen arviointikriteerien soveltamiseen kartoituksen ulkopuolisilla asemilla MAL-verkoston koordinaation toimesta
Kehitysvaihe
Kehitystyöhön osallistuvat tahot
- kaupunki
- valtio (Väylävirasto, Keski-Suomen ELY)
- yksityiset (maanomistajat)
Asemanseutu
alueena
Jyväskylän matkakeskus sijaitsee kaupungin keskustan itäreunalla. 20 vuotta juuri täyttänyt matkakeskus palvelee yhä sekä rautatie- että linja-autoliikennettä, vaikka rakennuksen painopiste onkin siirtynyt matkustajapalveluista enemmän kaupallisten palveluiden ja toimistojen suuntaan. Paikallisliikenteen bussit eivät kulje aivan matkakeskuksen kautta, mutta paikallisliikenneterminaali on vain korttelin päässä, joskin katveessa matkakeskukselta katsottaessa. Välittömästi matkakeskuksen eteläpuolella sijaitsevat Jyväskylän suojeltu vanha rautatieasema ja siihen liittyvät rakennukset, jotka ovat nykyisin ravintola- ja asuinkäytössä. Keskusta-alue rajautuu ratapihaan ja eri valtateiden liikenteen yhdistävään Rantaväylään. Liikennealueet ylittävä kävely- ja pyöräilysilta yhdistää matkakeskuksen ja keskustan Lutakon alueeseen, joka on kehittynyt teollisuusalueesta kulttuurin, tapahtumien ja asumisen alueeksi.
Asemanseudun
kehittäminen
Jyväskylässä on käynnissä jo toinen asemanseutuun liittyvä kehityssykli 30 vuoden aikana. Jos ensimmäisellä matkakeskukseen johtaneella kehityskierroksella tavoitteet olivat liikenteelliset, nyt tavoitteet liittyvät saavutettavuuden lisäksi keskustan kehittämiseen, tiivistämiseen ja kaupunkikuvaan. Jyväskylä tavoittelee keskustan asukas- ja työpaikkamäärän huomattavaa kasvua. Keskustaan rajautuva väljä ja toiminnoiltaan muuntunut asemanseutu on siten luontainen kasvusuunta. Merkittävin haaste tavoitteille on ratapihan ja valtatien tilaa vievät ja kaupunkikuvallisesti ankeat alueet. TEN-T-verkkoihin kuuluvien ja paikallisestikin tärkeiden väylien toiminnallisuutta ei voi kuitenkaan vaarantaa. Rantaväylän suunnittelun käynnistyminen ELY-keskuksen puolelta sai myös kaupungin aloittamaan laajempaa aluetta koskevan osayleiskaavaprosessin vuonna 2015, jotta liikenteen ja maankäytön tavoitteet saataisiin sovitettua paremmin yhteen. Erityistarkastelu kohdistettiin väyliä ylittäviin silta- ja kansiratkaisuihin. Toteuttamisedellytysselvityksessä eri vaihtoehtojen pohjalta määriteltiin periaatesuunnitelma Asematorilta Lutakkoon johtavasta kannesta ja täydennysrakentamisesta esimerkiksi matkakeskuksen pysäköintitalon päälle, Hannikaisenkadun varteen ja Paviljongin yhteyteen. Siinä, missä muut täydennysrakennuskohteet todettiin lähtökohtaisesti kannattaviksi, suuren kertainvestointina rakennettava ja alittavan liikenteen turvallisuusvaateet täyttävä kansirakenne vaatii kaupungilta merkittävää osallistumista kustannuksiin.
Tapahtumassa
seuraavaksi
Keskusta-asemanseudun osayleiskaavan valmistelu jatkuu. Kannelle sijoittuvien, ratapihaa ylittävien siltakortteleiden jatkosuunnittelu edellyttää Rantaväylän ja Satamakadun liittymäjärjestelyiden tarkentamista. Rantaväylää hallinnoiva Keski-Suomen ELY on käynnistänyt valtatietä 9 koskevan aluevaraussuunnittelun. Täydennysrakentamiskohteista ensimmäisenä toteutunee Hannikaisenkadun alkupään asuinkorttelit.
Yhteystiedot
Sarita Nordstrand, etunimi.sukunimi@jyvaskyla.fi