Kotkan satama
Kotkan sataman seisake sijaitsee keskustan ja Kantasataman kehitysalueen välittömässä läheisyydessä
Pysäköinti
- autot: ei liityntäpysäköintiä, kaksi saattopysäköintipaikkaa
- polkupyörät: 4 runkolukittavaa paikkaa
Junaliikenne arkisin: 7 junaa/vrk
Muut joukkoliikenneyhteydet: ei asemalle, paikallisliikenneterminaali 700 m, lähimmät pysäkit 450 m
Matkustajamäärät (2019): n. 80 hlö/vrk
Kaupalliset ja julkiset palvelut: ei palveluita asemalla, lähellä hotelli ja ravintoloita
Maanomistus:
- asema: kaupunki
- pysäköintialueet: ei pysäköintialueita
- yleiset alueet: kaupunki
- kehitettävät alueet: kaupunki, Senaatin Asema-alueet Oy
Aseman luokitus
Kaukoliikenteen 2. luokka
Aseman luokka: Matkustajamääriin ja liikenteelliseen rooliin perustuva luokitus on esitelty julkaisussa Henkilöliikennepaikkojen luokittelu ja nykytila (Väyläviraston julkaisuja 8/2022)
Palvelutaso
Palvelutaso: Matkustajapalveluiden palvelutason luokitus perustuu Traficomin keväällä 2022 tekemään kartoitukseen solmupisteiden palvelutason nykytilasta ja tämän kartoituksen arviointikriteerien soveltamiseen kartoituksen ulkopuolisilla asemilla MAL-verkoston koordinaation toimesta
Kehitysvaihe
Kehitystyöhön osallistuvat tahot
- kaupunki
- valtio (Senaatin asema-alueet)
- yksityiset (kehitysyhtiö (aiemmin))
Asemanseutu
alueena
Kotkan sataman rautatieasema sijaitsee Kotkansaaren rannalla välittömästi kaupungin keskustan ja satama-alueen välissä. Asema toimii Kouvola-Kotka -lähijunien pääteasemana. Kotka-Kouvola -rataosa on yksi Suomen tärkeimmistä tavaraliikenteen väylistä ja kuuluu yhdessä Kotkan-Haminan sataman kanssa TEN-T -ydinverkkoon. Rataosa on sähköistetty ja kaksiraiteinen Haminan radan erkanemiskohtaan saakka. Rataosan Juurikorpi-Mussalo kaksiraiteistaminen on suunnitteilla. Myös Kotkan ja Kotkan sataman rautatieasemien kautta kulkeva rataosa on sähköistetty ja merkitty kehitettäväksi pääradaksi. Kotkan sataman rautatieasema on palvelutasoltaan yksinkertainen seisake, mutta sijaitsee lähempänä keskustaa kuin Kotkan rautatieasema. Lisäksi Kotkan sataman läheisyydessä on Kantasataman alue, jolla sijaitsee Suomen merimuseo Vellamo, Satama Areena -tapahtumakeskus ja vuodesta 2024 Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK:n kampus. Kotkan sataman rautatieasemaa ympäröi myös Kotkan kansallinen kaupunkipuisto.
Asemanseudun
kehittäminen
Kotkan sataman asemanseudun synty ja kehitys liittyvät satamatoimintojen siirtymiseen pois perinteiseltä Kantasataman alueelta. Mussalon syväsatama valmistui 1989 ja siinne siirtyivät neste- ja konttiliikenne. Kotkan kaupunki on pyrkinyt kehittämään aluetta osaksi keskustaa ja kulttuurin, tapahtumien ja kaupan alueena. Vuosituhannen vaihteessa valtio teki päätöksen Suomen merimuseon siirtämisestä Helsingistä Kotkan satamaan. Merimuseon ja Kymenlaakson museon yhteinen rakennus Vellamo valmistui 2008. Alueesta on tehty arkkitehtitoimiston luonnos vuonna 2005 ja masterplan 2010. Vuonna 2013 ulkomainen kiinteistökehittäjä sai suunnitteluvarauksen outlet-kylän kehittämiseen Kantasataman alueelle. Kehitysyhtiön ja kaupungin välillä tehtiin maankäyttösopimus vuonna 2015 ja molemmat osapuolet edistivät kaupan ja matkailupalveluihin keskittynyttä hanketta aktiivisesti. Rahoitusongelmat viivyttivät kuitenkin suunnitelmien toteutumista ja vuonna 2020 Kotkan kaupunki purki maankäyttösopimuksen. Vuonna 2016 XAMK päätti keskittää Kotkan kampuksensa Kantasatamaan ja maankäyttösopimuksen purkamisen jälkeen kaupunki on kehittänyt aluetta itsenäisesti muun muassa rakennuttamalla tapahtumakeskus Satama Areenan.
Teollinen ja satamatoiminta eivät ole kokonaan loppuneet Kantasatamasta, mikä osaltaan on varmistanut rautatieyhteyden säilymisen. Kotkan sataman seisake perustettiin 1998. Seisakkeella on matala laituri ja kaksi pientä katosta, mutta ei muita palveluita. Sijainti ahtaasti meren ja Palotorninvuoren välissä hankaloittaa pysäköinnin ja liityntäliikenteen järjestämistä asemalle. Harva ja vain Kouvolan suuntaan vievä junaliikenne on Kotkassa myös linja-autoliikennettä vähämerkityksisempi, eikä paikallisliikenteen ajoaikojen kannalta lähtö Kotkan sataman asemalta kannata, etenkin kun suurin osa linjoista kulkee joka tapauksessa Kotkan rautatieaseman kautta. Matkakeskuksen tapaisen terminaalin mahdottomuuden vuoksi painopiste on kävely-yhteyksien sujuvoittamisessa Kotkan sataman asemalta keskustaan ja linja-autoterminaaleihin.
Kantasataman lisäksi myös Kotkan ratapihalla Kotkan sataman aseman länsipuolella on suunnitteilla maankäytön muutoksia sisääntulotien muutosten myötä. Uusi Satamakatu linjataan kasvavien liikennemäärien vuoksi rautatien varteen ja samalla vapautuu kehitettäväksi uusia asuintontteja.
Tapahtumassa
seuraavaksi
Kantasataman alueella on valmisteilla uusi asemakaava, jossa otetaan huomioon outlet-hankkeen kariutuminen. XAMK:n kampus valmistuu vuonna 2024 ja se lisää kävijöitä alueella, mikä saattaa heijastua pysäköinnin niukkuutena Kantasatamaan suunniteltujen pysäköintilaitosten viivästyttyä. Toisaalta opiskelijoiden liikenne kampusten välillä voi lisätä myös junamatkustusta. Uuden Satamakadun ja siihen liittyvien asuntorakentamishankkeiden toteutuessa väkimäärä aseman läheisyydessä kasvaa. Kotkan sataman rautatieaseman tuntumasta salmen yli Vasikkasaareen on kaavailtu kävelyn ja pyöräilyn yhteyttä. Tämä lisäisi merkittävästi aseman ja Kantasataman saavutettavuutta Hovinsaaren suunnasta, mutta yhteyden toteutumisesta ei ole aikataulua.
Yhteystiedot
Lilian Pallas, etunimi.sukunimi@kotka.fi