Pori
Porin matkakeskus toimii porttina kaupungille, mutta asemanseutu kaipaa palvelutarjonnan vahvistamista
Pysäköinti
- autot: n. 120 liityntäpysäköintipaikkaa, osa maksullisia, 2 latauspaikkaa, 21 aikarajoitettua saattopaikkaa
- polkupyörät: n. 200 paikkaa, joista n. 70 runkolukittavia
Junaliikenne arkisin: 9 junaa/vrk
Muut joukkoliikenneyhteydet: kaukobussit matkakeskukselta, citybussi keskustaan ja paikallisliikenteen terminaaliin
Matkustajamäärät (2019): n. 800 hlö/vrk
Kaupalliset ja julkiset palvelut: ei palveluita asemalla, ruokakauppa 200 metrin päässä SAMK:n vieressä
Maanomistus:
- asema: Senaatin asema-alueet Oy
- pysäköintialueet: kaupunki, Senaatin asema-alueet Oy
- yleiset alueet: kaupunki, Senaatin asema-alueet Oy
- kehitettävät alueet: kaupunki, yksityinen
Aseman luokitus
Kaukoliikenteen 1b-luokka
Aseman luokka: Matkustajamääriin ja liikenteelliseen rooliin perustuva luokitus on esitelty julkaisussa Henkilöliikennepaikkojen luokittelu ja nykytila (Väyläviraston julkaisuja 8/2022)
Palvelutaso
Palvelutaso: Matkustajapalveluiden palvelutason luokitus perustuu Traficomin keväällä 2022 tekemään kartoitukseen solmupisteiden palvelutason nykytilasta ja tämän kartoituksen arviointikriteerien soveltamiseen kartoituksen ulkopuolisilla asemilla MAL-verkoston koordinaation toimesta
Kehitysvaihe
Kehitystyöhön osallistuvat tahot
- kaupunki
- valtio (Senaatin asema-alueet Oy)
- yksityiset
Asemanseutu
alueena
Porin rautatieasema ja matkakeskus sijaitsevat kaupungin keskustan lounaispuolella, reilun kilometrin päässä ydinkeskustasta. Vuonna 1937 nykyiselle paikalle siirretty asema toimii yhtenä Porin liikenteen solmupisteistä ja porttina kaupunkiin saapuville. Alueesta alettiin puhua matkakeskuksena, kun linja-autoliikenne siirrettiin vuonna 2017 rautatieaseman edustalle. Promenadimainen Rautatienpuistokatu vie asemalta keskustan suuntaan. Kaupunki on aktiivisesti kehittänyt Tiilimäen ja keskustan välistä yhteyttä ja vuonna 1998 valmistui ratapihan alittava Porttaalitunneli. Tunneli toimii yhteytenä junalaitureille, mutta se on tarkoitettu vain city-linjalle ja kevyelle liikenteelle. Aseman liityntäpysäköinti on Tiilimäen puolella, ja sinne on pitkä kiertotie moottoriajoneuvolla keskustan puolelta saavuttaessa. Asemanseutu yhdistää Porin kansallisen kaupunkipuiston osat toisiinsa. Tiilimäen puolella aseman läheisyydessä on maakunnallinen Satasairaala ja sen eteläpuolella Porin lentoasema. Välittömästi matkakeskuksen itäpuolella on SAMK:n Porin kampus. Hieman aseman pohjoispuolella sijaitsee Palmgren-konservatorio ja tapahtumakäytössä oleva Valimo-sali. Porin rautatieasema on Tampereelta kulkevien henkilöjunien päätepiste ja rata on tavaraliikenteelle merkittävä väylä Porin satamiin. Porin kaupungilla on toiveissa myös ratayhteyden kehittäminen Yyteriin ja Raumalle sekä Niinisaloon ja Parkanoon johtavan ratayhteyden uudelleenavaaminen.
Asemanseudun
kehittäminen
Rautatieyhteys Tampereen kautta muualle Suomeen on nostettu Porin strategiassa tärkeäksi kasvun mahdollistajaksi ja kaupunki toivoo rataosan palvelutason ja nopeuden nostoa. Itään suuntautuva rata palvelee kuitenkin heikosti liikennettä Rauman ja Turun suuntaan. Lisäksi keskusta-alueen reunalla sijaitseva asema ei hyödy keskustan sisäisistä liikennevirroista. Asemanseutu on kuitenkin yksi kaupunkikehittämisen kärkialueista. Matkakeskusajatus oli ollut olemassa 1990-luvulta asti, mutta vasta SAMK:n kampuksen sijaintipäätös ja maanomistajan aktiivisuus sen osalta käynnisti myös matkakeskuksen rakentumisen kampuksen viereen. Kaupunki on vahvistanut asemanseudun solmupisteroolia myös tiheästi liikennöidyllä citybussilinjalla, joka yhdistää Satasairaalan, asemanseudun, ydinkeskustan ja Puuvillan palvelukeskittymän. SAMK:n kampuksen keskittäminen asemanseudulle lisää kysyntää palveluille ja alueelle on toteutunut erityisesti opiskelija-asumista. Jatkokehittämistä hankaloittaa kuitenkin heikko kysyntä muiden kerrostalotonttien toteuttamiseksi. Aseman palveluvalikoima on myös edelleen suppea kehittämistoimista huolimatta.
Tapahtumassa
seuraavaksi
Kiinteistökehityksen hitaudesta huolimatta Porin kaupunki kehittää asemanseutua ja sen yhteyksiä edelleen. Porttaalitunnelin viihtyvyyttä parannettiin valotaideteoksella 2021 ja asemalta kaakkoon johtava Karjalankatu uudistettiin alkupään osalta vuonna 2022. Parhaillaan uudistetaan aseman luoteispuolella Ratalinnankatua. Suunnitteilla on myös tunnelin suulla olevan Porttipuiston kunnostus, yhteyksien parantaminen matkakeskukselta lentoasemalle ja Karjalankadun loppupään uudistus. Asemanseudulla ei ole aktiivisia asemakaavahankkeita, mutta tavoitteenasettelua kaupungin ja aseman omistavan Senaatin asema-alueiden kanssa jatketaan. Kehittämistarpeita tunnistetaan etenkin liityntäpysäköinnin opastuksen ja tieverkollisen saavutettavuuden parantamisessa. Tavoitteina ovat myös asemanseudun palveluiden kehittäminen ja kaupunkirakenteen tiivistäminen.
Yhteystiedot
Etunimi Sukunimi, etunimi.sukunimi@pori.fi