Salo
Turun Tunnin junaan valmistautuva Salon asemanseutu etsii uutta suuntaa kaupungin kehittämiselle
Pysäköinti
- autot: 242 paikkaa, 4 invapaikkaa, aseman edessä saattopysäköintipaikkoja
- polkupyörät: 136 paikkaa, suurin osa katettuja ja runkolukittavia
Junaliikenne arkisin: 28 junaa/vrk
Muut joukkoliikenneyhteydet: linja-autoasema 450 metrin päässä, paikallisliikenteen pysäkki n. 250 m
Matkustajamäärät (2019): n. 1000 hlö/vrk
Kaupalliset ja julkiset palvelut: kahvila asemalla, keskustan palvelut lähellä
Maanomistus:
- asema: yksityinen
- pysäköintialueet: Väylävirasto
- yleiset alueet: kaupunki, yksityinen
- kehitettävät alueet: kaupunki, yksityinen
Aseman luokitus
Kaukoliikenteen 1b-luokka
Aseman luokka: Matkustajamääriin ja liikenteelliseen rooliin perustuva luokitus on esitelty julkaisussa Henkilöliikennepaikkojen luokittelu ja nykytila (Väyläviraston julkaisuja 8/2022)
Palvelutaso
Palvelutaso: Matkustajapalveluiden palvelutason luokitus perustuu Traficomin keväällä 2022 tekemään kartoitukseen solmupisteiden palvelutason nykytilasta ja tämän kartoituksen arviointikriteerien soveltamiseen kartoituksen ulkopuolisilla asemilla MAL-verkoston koordinaation toimesta
Kehitysvaihe
Kehitystyöhön osallistuvat tahot
- kaupunki
- valtio (Turun Tunnin Juna Oy)
- yksityiset
Asemanseutu
alueena
Salon rautatieasema sijaitsee aivan Salon keskustan tuntumassa. Rantaradalla sijaitsevassa Salossa pysähtyvät pikajunat ja matka-aika Turkuun on noin puoli tuntia ja Helsinkiin puolitoista. Salon rautatieasema valmistui radan avauduttua 1898. Suojeltu rakennus on tätä nykyä yksityisessä omistuksessa ja palvelee kahvilana. Salon radan ja Mariankadun välissä sijaitseva vanha asemaympäristö puistoineen on yksi maamme parhaiten säilyneistä. Radan vastakkaisella puolella sijaitsee puunkuormausalue ja Meriniityn teollisuusalue. Salon kaupungin strategiassa nostetaan tärkeäksi nopeat yhteydet sekä Turkuun että pääkaupunkiseudulle. Salo toivoo myös Varsinais-Suomen lähijunaliikenteen uudelleenavaamista. Hyvien joukkoliikenneyhteyksien toivotaan vahvistavan väestö- ja työpaikkakehitystä. Salon vilkastuvat investoinnit painottuvat keskustan kehittämiseen. Ilmasto- ja ympäristöohjelman avaintoimenpiteisiin kuuluu joukkoliikenteen houkuttelevuuden ja palvelutason edistäminen.
Asemanseudun
kehittäminen
Salon kaupunki käsittelee asemanseutuna laajempaa, radan, Salonjoen, Mariankadun ja vanhan ykköstien rajaamaa aluetta. Alueen eteläpään asemapuisto on pitkälti suojeltu, mutta siitä pohjoiseen sijaitsee paljon teollisuudelta vapautunutta aluetta, jossa on paljon kehittämispotentiaalia. Asemanseudun kehittämiseen kytkeytyy vahvasti varautuminen ESA-rataan. Mutkaisen ja pääosin yksiraiteisen rantaradan oikaisu sisämaan puolelta on ollut suunnitelmissa ja kaavavarauksissa jo 1970-luvulta alkaen. Espoosta Lohjan kautta Saloon kulkeva oikorata nousi uudestaan aktiiviseen suunnitteluun 2010-luvulla ja säilyi myös nykyisessä hallitusohjelmassa. Asemanseudun kehittämisestä tuotettiin erillinen suunnitelma osana keskustan osayleiskaavatyötä vuonna 2011. Kehittämissuunnitelmassa asemanseutu nähtiin keskustan laajenemisalueena, käyntikorttina kaupunkiin saapuville ja suunnitelmassa varauduttiin merkittävään väestönkasvuun. Samanaikaisesti osayleiskaavaprosessin aikana tapahtunut Nokian tehtaan alasajo hyydytti kuitenkin kaupungin investoinnit moneksi vuodeksi. Kuntatalouden tasaannuttua Salo haluaa nyt edistää Turun ”Tunnin junaa” ja etenkin sen lähiliikennepotentiaalia. Tähän asti suurimmat kehittämistoimenpiteet ovat liittyneet liityntäpysäköinnin lisäämiseen. Nyt yhtenä kärkitavoitteena Salo haluaa jatkaa aseman alikulkua Meriniityn alueelle saakka, mutta se edellyttäisi puunkuormauksen siirtoa pois Salon asemalta. Salon linja-autoasema sijaitsee vain 250 metrin päässä rautatieasemalta, mutta hankalasti hahmotettavan reitin päässä. Kaupunki on pohtinut yhtenä vaihtoehtona linja-autoaseman siirtämistä lähemmäksi radan varteen.
Tapahtumassa
seuraavaksi
Viimeisin kokonaiskuva asemanseudun kehittämisestä on yli kymmenen vuotta vanha ja vaikka sen tavoitteet ovat yhä ajankohtaisia, tuore yleistarkastelu asemanseudun potentiaalista ja tavoitteista on tarpeen. Salo pyrkii yleissuunnitelmassa osallistavaan prosessiin, joka toisi suunnitelmaan uusia ideoita ja toisi myös eri toimijoita yhteen. Tavoitteena on saada tästä prosessista aikaan realistisia kehityspolkuja. Yksi tärkeimmistä ratkaistavista asioista on, kannattaako linja-autoasema tuoda matkakeskusperiaatteen mukaisesti rautatieaseman välittömään läheisyyteen vai riittääkö yhteyksien parantaminen nykyiselle asemalle ja edelleen keskustaan. Väylävirasto ja Turun Tunnin Juna Oy valmistelevat sekä Espoo-Salo -oikoradan että Salo-Kupittaa -kaksoisraiteen ratasuunnitelmia, jotka vaikuttavat väistämättä myös Salon ratapihaan.
Yhteystiedot
Raimo Inkinen, raimo.inkinen@salo.fi