Seinäjoki
Seinäjoen asemanseudun uudistus täydentää keskustaa ja yhdistää kaupunkirakennetta

Pysäköinti
- autot: 27 paikkaa lyhytaikaiseen pysäköintiin matkakeskuksen edessä; n. 200 paikkaa pysäköintialueilla, 235 paikkaa läheisessä Toriparkin pysäköintilaitoksessa, asemakeskuksen pysäköintitalo rakenteilla, kadunvarsipysäköintiä, kaikki maksullista
- polkupyörät: 160 pyöräpaikkaa
Junaliikenne arkisin: 40 junaa/vrk
Muut joukkoliikenneyhteydet: paikallis- ja kaukoliikenneterminaalit matkakeskuksessa
Matkustajamäärät (2019): n. 3000 hlö/vrk
Kaupalliset ja julkiset palvelut: nyt autovuokraamo, ravintoloita, kioskeja, hyvinvointipalveluita; uusissa asemakortteleissa suunnitteilla hotelli, monitoimiareena, kaupallisia ja julkisia palveluita
Maanomistus:
- asema: Senaatin Asema-alueet Oy
- pysäköintialueet: Senaatin Asema-alueet Oy, kaupunki
- yleiset alueet: Senaatin Asema-alueet Oy, kaupunki
- kehitettävät alueet: Senaatin Asema-alueet Oy, kaupunki, yksityiset

Aseman luokitus
Kaukoliikenteen 1a-luokka
Aseman luokka: Matkustajamääriin ja liikenteelliseen rooliin perustuva luokitus on esitelty julkaisussa Henkilöliikennepaikkojen luokittelu ja nykytila (Väyläviraston julkaisuja 8/2022)
Palvelutaso
Palvelutaso: Matkustajapalveluiden palvelutason luokitus perustuu Traficomin keväällä 2022 tekemään kartoitukseen solmupisteiden palvelutason nykytilasta ja tämän kartoituksen arviointikriteerien soveltamiseen kartoituksen ulkopuolisilla asemilla MAL-verkoston koordinaation toimesta
Kehitysvaihe

Kehitystyöhön osallistuvat tahot
- kaupunki (myös kehitys- ja pysäköintiyhtiöt)
- valtio (Senaatin asema-alueet, Väylävirasto, VR)
- yksityiset
Asemanseutu
alueena
Seinäjoen rautatieasema on pääradan kasvuvyöhykkeellä sijaitseva viiden eri ratasuunnan risteysasema kaupungin keskustan itäreunalla. Seinäjoen kaupunki on syntynyt rautatien vaikutuksesta ja asema palvelee nykyäänkin ympäröivän maakunnan matkustustarpeita, mikä näkyy ruuhkautuneena liityntäpysäköintinä. Seinäjoen asemalle valmistui vuosituhannen alussa Suomen ensimmäinen matkakeskus, mutta linja-autoasema on sijainnut asemanseudulla jo 1970-luvun alusta lähtien. Seinäjoen asemanseutu linkittyy hyvin keskustan palveluihin ja on tuttu myös monien kesätapahtumien vieraille. Sen sijaan paikallisessa liikkumisessa laaja ratapiha-alue muodostaa tällä hetkellä merkittävän esteen viereiselle Pohjan alueelle.
Asemanseudun
kehittäminen
Suhteellisen nuorena kaupunkina Seinäjoki on kaivannut keskusta-alueen vahvistamista, mihin asemanseudun kehittäminen on tarjonnut väylän. Asemanseutu nousi esiin keskustaan tehokkaampaa rakentamista tavoitelleessa rakennemallissa ja myös valtion kanssa tehdyssä kasvusopimuksessa 2010-luvun alussa. Sen jälkeen asemanseudun visiotyötä ja konseptointia on kiihdytetty niin Tekes-rahoitetulla SmartStation-hankkeella kuin Europan 14 -kilpailulla. Asemanseudun uusia liikeideoita etsittiin puolestaan Fiksu Assa -kilpailulla. Europan-kilpailun voittaneen ehdotuksen pohjalta ryhdyttiin valmistelemaan asemanseudun yleissuunnitelmaa. Yleissuunnitelman tuottamista ohjasi kaupungin ja valtion liikennehallinnon yhteinen ohjausryhmä, mikä helpotti ratapihan toiminnallisten muutosten sovittamista muuhun kehitykseen. Samanaikaisesti yleissuunnitelman kanssa valmisteltiin myös alueen kaavoitusta. Seinäjoen asemanseudun yleissuunnitelma sisältää uudistuneen matkakeskuksen ja ratapihan alittavan yhteyden lisäksi monipuolisen palveluiden keskuksen, monitoimiareenan, hotellin, pysäköintilaitoksia sekä uutta asumista ja tilaa kulttuurille ratapihalta vapautuville alueille. Mittava suunnitelma on tarkoitus toteuttaa vaiheittain, mutta keskustan puoleiset Asemakorttelit nivotaan yhteisen identiteetin alle. Ensimmäisenä vaiheena on rakentumassa kortteli, johon sijoittuu uusi asemarakennus, asuintalo, perhepalvelukeskus ja pysäköintitalo.
Tapahtumassa
seuraavaksi
Asemakorttelien ensimmäinen vaihe valmistuu vuonna 2024. Asemanseudun jatkokehitykselle on vahva tuki niin kaupungin strategiassa kuin maakunnallisestikin. Seuraavien rakennusvaiheiden toivotaan toteutuvan yritysvetoisesti. Tärkein seuraavaksi ratkaistava asia on alikulku ratapihan toiselle puolelle. Asemanseutu on merkittävässä asemassa Seinäjoen uudessa SUMP-suunnitelmassa ja asemasta on tarkoitus kehittää entistä saavutettavampi liikkumispalveluiden hubi.
Yhteystiedot
Martti Norja, etunimi.sukunimi@seinajoki.fi
